תוכנית התאוששות מאסון

שחזור מערכת יכול להיות מסובך או פשוט תלוי במידת התכנון המוקדם. תכנון מוקדם של השחזור וידיעת כל נקודות התורפה תאפשר במקרה של אסון, שטפון, אש גניבה לשחזר ולהחזיר את המערכת למצב עבודה מהר יותר מאשר אם לא היה תכנון כזה. אנחנו ב Prima נבצע עבורכם את התכנון הביצוע וגם נכין תוכנית שבה יהיו כל השלבים לשחזור המערכת.
חברה המכירה בתלותה התפעולית במערכות מיחשוב, הכוללות את הרשת המקומית (LAN), שרתי אחסון, אינטרנט, אינטראנט, ודואר אלקטרוני והאבדן האפשרי בהכנסות ושליטה תפעולית שיכולות לקרות במקרה של אסון; מאשרות את ההכנה, יישום, ותיחזוק של תכנית שיקום אסון מקיפה/רחבת היקף.
הכוונה בתכנית שיקום היא לספק תוכנית כתובה ובדוקה המנחה את תהליך שיקום מערכת המיחשוב במקרה של הפרעה בשירות הרציף עקב קריסה לא מתוכננת ולא צפוייה.
תהליך הכנת תכנית שיקום קריסה כוללת מספר צעדים מרכזיים:
·  זיהוי המערכות והאפליקציות בשימוש
·  ניתוח ההשלכות העסקיות של המיחשוב וקביעת מסגרות זמן קריטיות של שיקום
·  קביעת אסטרטגיית שיקום
·  ארגון צוות לתיעוד השיקום
·  קביעת תחומי אחריות לצוות שיקום
·  פיתוח ותיעוד נהלים/הליכים לזמן חירום
·  תיעוד נהלים/הליכים תחזוק והכשרה/הדרכה

משימה ומטרות
המטרה של תוכנית התאוששות מאסון היא לבסס את תחומי האחריות, הפעולות ונהלים מוגדרים לשקם/לשחזר את סביבת המחשוב, התיקשורת והרשת במקרה של הפרעה לא צפויה ולא מתוכננת. התכנית בנויה להשיג את היעדים הבאים:
· לשחזר את הרשת הפיזית תוך מסגרות זמן קריטיות שנקבעו על ידי על אוכלוסיית המשתמשים
· לשחזר את האפליקציות תוך מסגרות זמן קריטיות קבועות ומקובלות על אוכלוסיית המשתמשים
· למזער את ההשלכות על העסק בהתייחס לאובדן שקלים והפרעות תפעוליות
היקף תכנית שיקום קריסה
·  היקף תוכנית התאוששות מאסון היא להחזיר לעבודה את שירותי האינפורמציה הממוחשבים הניתנים על ידי מרכז המידע
·  אפליקציות כלליות לעסקים כגון) תוכנות עיבוד תמלילים, גליונות עבודה כגון (Excel, ותוכנות מבוססות על מאגרי מידע
·  דואר אלקטרוני
·  שרתי קבצים התומכים בכל הפעולות העסקיות
·  שער (gateway) לאפליקציות מארחות (host) ואתרים אחרים
·  עיבוד מסחר אלקטרוניWEB
·  רשתות אלחוטיות.

 

DRP – Disaster Recovery Plan הינו מונח המתאר תוכנית למקרה שאסון עלול לקרות, נשמע מרתיע, אך למעשה מדובר בכל תקלה שהיא גם מתקלת חומרה באחד השרתים, לדוגמא תקלה בדיסק/זיכרון וכדו' או שריפה של כל חוות השרתים, התוכנית מותאמת לכל ארגון בצורה פרטנית ומציעה פתרון חלופי מהיר ויעיל עם מינימום נזקים לכל אסון.
. מרבית המערכות או האתרים המתופעלים על ידי ארגונים קטנים ובינוניים לא מייחסים חשיבות ל DRP, ובמקרה הטוב דואגים לבצע גיבוי אחת לכמה זמן. לעומת זאת המודעות של ארגונים גדולים להכנת מערך גיבוי במקרה של אסון גדולה הרבה יותר, כאשר על פי הערכות בין 2% ל 4% מתקציב ה IT מושקע במערך מהסוג הזה. העלות של הקמת מערך DRP תלוי מאוד בצורך של אותה חברה, לדוגמא אם יש צורך הכרחי שהמשתמש לא ירגיש שקרתה תקלה לעומת אי זמינות של המערכת למספר דקות או לחילופין אפילו למספר שעות.

חברת DRP שירותי אינטרנט מציעה שירותים מהסוג הזה לכלל סוגי החברות ברמות השונות המתאימות לצרכים הפרטניים של כל חברה במחירים ריאליים המתאימים גם לארגונים קטנים.

 

תוכנית התאוששות מאסון